Idag går vi högstadieelever ca 7 timmar i skolan. Det är alltså 7 timmar vi ska prestera bra och imponera på lärare och oss själva. Man har ungefär 5-6 lektioner per dag med korta raster emellan.
På morgonen kommer elever till skolan utvilade efter natten och kroppen är redo att ta till sig ny information. När man är klar med den lektionen ska man snabbt ner och hämta nya böcker sedan gå till nästa lektion. Så håller det på under förmiddagen tills det är lunch, då har man en lite längre rast så man lagom hinner äta upp maten på sin tallrik. Sedan är det lektion igen. Och sedan är det samma visa på eftermiddagen igen. Inte konstigt att vi elever blir trötta?! Man har inte alls samma energi som man hade den första lektionen!
Därför tycker jag att man borde börja med schemalagd vila på dagarna! 30 minuter varje dag efter lunch är allt som behövs! Detta ska hållas i klassrum med en lärare som ser till att det är tyst för att ingen ska bli störd av någon annan. Eftersom att barn och ungdomar är väldigt mottagliga för just avslappning så skulle det hjälpa till bättre eftermiddagslektioner och den sista lektionen skulle ge lika bra resultat som den första! För vilken lärare vill inte ha pigga och alerta elever på sin lektion?
Klass 8d´s hälsoblogg
Detta är klass 8d´s hälsoblogg. Det är meningen att ni här ska publicera era insändare i form av ett inlägg. Ange ert namn som etikett. När inlägget väl är publicerat så är det fritt fram att kommentera. Även era kommentarer undertecknar ni med ert namn.
Syftet med uppgiften är att ni ska få möjlighet att utveckla er förmåga att:
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.
• använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
Syftet med uppgiften är att ni ska få möjlighet att utveckla er förmåga att:
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.
• använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
måndag 5 december 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tycker man får tillräckligt med energi på lunchen, men det är om man äter den. Vid kiosken kan man köpa frukt och annat så man kan få energi mellan lektionerna. Vila kan göra man hemma. Men det finns de som inte sover tillräckligt heller, så jag tycker det är egentligen vårat ansvar att kunna orka dagen. Och även om vi skulle ha en vilo stund skulle några elever strida emot för de skulle bara sitta där och ha tråkigt.
SvaraRaderaJag ser förskolans fruktstund framför mig då alla sitter på madrasser och lyssnar på en saga. James har en poäng i att det blir svårt att få alla med på tåget. Dessutom skulle ju skoldagen förlängas med 30 minuter vilket jag inte tror att någon vill. Vi har ju trots allt en lagstadgad timplan och alla ämnens timmar ska hinnas med. /Linda
SvaraRaderaPS: Varför ingen korrekt styckeindelning undrar svenskfröken?